Wat houdt mij bezig?

Longreads, toekomst van de journalistiek?

Door: Willem-Daan Poppe

Het is al lang geen geheim meer dat dagbladen en weekbladen het moeilijk hebben door de concurrentie van het internet. In het drieluik “Iedereen journalist” uitgezonden door NTR in 2013 beweert Hoogleraar Journalist Jeroen Smit dat dagbladen over een jaar of 7 uitgestorven zijn en journalisten, copywriters en schrijvers andere manieren moeten vinden om hun artikelen te slijten. De online kranten kiosk Blendle van Alexander Klopping en Marten Blankesteijn is een slim antwoord op deze vraagstelling. Gebruikers van de dienst kunnen losse artikelen kopen inplaats van een heel exemplaar van een krant of tijdschrift.

Longread als redder

Volgens Joris Luyendijk(Guardian/antropoloog/journalist) zullen journalisten en dagbladen door teruglopende verkopen van dagbladen steeds meer behoefte hebben aan digitale oplossingen. Webdevelopers zijn nodig om de verhalen,reportages en onderzoeken van journalisten in een digitale vorm te gieten.

Longreads, digitale documentaires of digital storytelling webpagina’s zijn misschien wel een antwoord hierop. In de Verenigde Staten zijn een aantal dagbladen die op deze ontwikkelingen en de mogelijkheden van het moderne internet hebben ingespeeld. Voorbeelden zijn tijdschrift Rolling Stone, weekblad Newsweek en dagblad Dailybeast.

Digital storytelling inplaats van longreads

Een longread bestaat uit minimaal 2500 a 3000 woorden. Je moet het een beetje vergelijken met een bijlage in een papieren krant. Dit wil overigens niet zeggen dat bij ieder artikel sprake is van een longread. Inhoud is een veel belangrijker kenmerk. Die inhoud is verhalend geschreven en vormgegeven met bijvoorbeeld een fraai schreef lettertype, een groter font dan een normale webpagina en consequent gebruik van quotes. Longreads zijn voorzien van veel high res fotomateriaal en filmpjes om het verhaal te versterken. De focus van zo’n pagina ligt op het lezen dus linkjes en allerlei andere conversie momenten zijn netjes opgeruimd. Bij het beschrijven van een longread ligt een gevaar op de loer, te veel conventies en na-aperij kunnen zorgen dat longreads slechts bij een trend zal blijven.

Om zingeving te geven aan journalistiek op het internet moeten er idiomen ontstaan. Dingen die we als online gemeenschap opnemen in ons dagelijks gebruik. Het moet iets toevoegen aan die andere idiomen, dat oneindige gegluur en spiegelen op social media. Een digitaal verhaal moet je raken, een simpele tweet of een tweetal regels in een Facebook bericht moeten genoeg zijn om je te converteren naar het hele verhaal. En of dat hele verhaal nu met een longread, een datavisualisatie, een interactieve video of al deze componenten bij elkaar wilt vertellen. Het gaat er om hoe je als schrijver, copywriter, onderzoeker of kennisdeler het verhaal wilt uitbeelden.