Wat houdt mij bezig?

Meerwaarde van statische websites

Door: Willem-Daan Poppe
Een contentbeheersysteem of contentmanagementsysteem(CMS) is een webgebasseerde toepassing waarmee je zonder al te veel technische kennis content op het internet kunt publiceren. Van teksten, plaatjes en video’s tot het publiceren van pdf’s en powerpoint presentaties.

Veel gebruikte CMS-en zijn Drupal en Wordpress. Vooral de laatstgenoemde, Wordpress, biedt veel voordelen voor contentbeheerders als het aankomt op laagdrempeligheid en gebruiksvriendelijkheid. Wordpress wordt gebruikt door populaire blog sites. Voorbeelden zijn Emerce.nl en Frankwatching.nl

CMS anno 2014

Drupal en Wordpress hebben dankzij hun innige en actieve community een keur aan plugins en modules voor handen om een website relatief eenvoudig veel interactie te geven. Een CMS is echter een stukje software. Net als bij een besturingsysteem moet er zo af en toe een installatie update uitgevoerd worden om de snelheid en de beveiliging van de site te blijven garanderen. Doe je dat niet dan kan dat verstrekkende gevolgen hebben. Een mogelijk voorbeeld is dat een website bijvoorbeeld gehacket wordt.

Het gebruik van een CMS is relatief handzaam mits er af en toe een kleine of grote beurt wordt uitgevoerd door een specialist.

Obesitas sites

Het “responsive” opzetten van een website, waarbij de layout de meest gangbare gebruikerservaring toont afhankelijk van de schermresolutie of het soort apparaat(desktop, smartphone, tablet) is tegenwoordig meer standaard dan uitzondering. Hoewel het de gebruikerservaring ten goede komt heeft een cms in combinatie met een responsive layout veel invloed op de snelheid van een site. Het kan voorkomen dat een bezoeker van een responsive website 10 megabyte aan data naar binnen moet halen via een smartphone(met 3G). Een “worst-case-scenario” zou je denken maar het gebeurt vaker dan je denkt.

Een CMS in het responsive design tijdperk is soms getransformeerd tot een ronkende zware Amerikaanse sloep vol opties en met een benzine slurpende v8 motor.

Gelukkig zijn er veel manieren om dit soort scenario’s het hoofd te bieden. Zowel kant-en-klare oplossingen via de community of maatwerk. De vraag moet echter niet zijn welk CMS moet ik kiezen maar hoe vaak wil ik mijn content op een website aanpassen? Is dat dagelijks wekelijks of maandelijks dan zou ik zeker een CMS in overweging nemen. Kun je deze vraag echter niet beantwoorden dan raad ik aan even verder te lezen, want wellicht heb je dan helemaal geen CMS nodig.

Static frameworks inplaats van CMS-en

In de begin dagen van het internet, omstreeks 1994, kon je uitsluitend statische webpagina’s maken. In die tijd bestond een webpagina uit tekst en hyperlinks, nog meer tekst en heel veel meer hyperlinks. Even later kon je ook plaatjes tonen in webpagina’s. Wat bijzonder was is dat een website met relatief gemak doorgestuurd werd via een telefoonkabel m.b.v. een simpel modem(28k en later 56k). Kortom functioneel en doeltreffend informatie verstrekken.

Statische websites passen in dit tijdsbeeld waar auto’s steeds lichter, klein gemotoriseerd zijn en ultra zuinig omspringen met energie. Bij statische websites is dat niet anders.

Het functionele “simpele” statische van toen gecombineerd met de nadruk op rijke media(video, afbeeldingen, gifs) van nu geeft hele nieuwe perspectieven aan websites. Statische frameworks zoals Jekyll kunnen eenvoudigweg word bestanden omtoveren in html pagina’s die passen binnen een eigen branding en stylesheet. Een site wordt ultra snel door het wegvallen van een CMS en er is zodoende meer ruimte voor het werken met rijkere media en vormgeving op zowel mobiel als desktop apparaten. Verder zit je niet langer met “performance issues” op mobiele apparaten, want een responsive website is niet langer de grootte van vier floppy diskettes. Dit voorkomt voortijdige afhakers en zorgt wellicht voor een hogere conversie. Kortom statische websites passen in het huidige tijdsbeeld waar auto’s steeds lichter, kleiner gemotoriseerd zijn en ultra zuinig omspringen met energie. Bij statische websites is dat niet anders. Kortom beter bereikbaar op mobiele devices door een snellere werking van de website en beter voor de portemonnee van je bezoekers.

Interesse in een statisch (Jekyll) website? Stuur een mail