Portfolio

Digitale Nieuwscollage

In opdracht van ‘Nieuws in de klas’ heb ik in 2012 meegewerkt aan een tool waarmee je journalistieke inhoud van dagbladredacties koppeld aan het onderwijs door creatief gebruik te maken van technologieën zoals een ipad en adobe-air applicatie.

Digitale Nieuwscollage bestaat uit twee applicaties. Een applicatie op de ipad en een applicatie op het Digibord van de docent. In de iPad app maak je een werkstuk op basis van screenshots of gefotografeerde kranten artikelen. Is een werkstuk klaar? Dan is het mogelijk om het in z’n geheel te versturen naar het digibord. De docent kan vervolgens via de digibord app bepalen om werkstukken weg te filteren of juist uit te te lichten.

Krantenknipsels worden ingescand en uitgeknipt.
Krantenknipsels worden ingescand en uitgeknipt.

Het ingescande onderdeel wordt voorzien van tags en onderstrepingen. Een digitale nieuwscollage.
Het ingescande onderdeel wordt voorzien van tags en onderstrepingen. Een digitale nieuwscollage.

Digitale nieuwscollage is gebouwd als een werkend prototype en niet als ‘apps-store klaar’ product. Nieuws in de klas is met verschillende scholen in het land getest. Uit de onderzoeken bleek dat lessen op een dergelijke manier een positieve werking hebben voor zowel docent als leerling.

Leerlingen gebruiken de iPad als afstandbediening om collages te versturen en te verslepen op het digibord.
Leerlingen gebruiken de iPad als afstandbediening om collages te versturen en te verslepen op het digibord.

Omdat Digitale nieuwscollage in 2012 in de prijzen viel is er een speciaal filmpje gemaakt. In dit filmpje komt ook de werking van het product aanbod.

    Project specificaties
  • Jaar: 2012
  • Werkgever: Waag Society
  • Rollen:research & concept, wireframes, clickdemo